Tässä kuvataan toimitus- ja palautuskäytännöt, jotka koskevat verkkokaupasta tehtyjä tilauksia Suomessa.
1. Toimitus
Toimitustavat
Tilaukset toimitetaan valitun toimitustavan mukaisesti esimerkiksi postitse, pakettiautomaattiin tai noutopisteeseen.
Toimitusaika
Toimitusaika on normaalisti 2–7 arkipäivää tilauksen vahvistamisesta. Poikkeustapauksissa toimitus saattaa viivästyä, jolloin asiakasta tiedotetaan viipymättä.
Toimituskulut
Toimituskulut ilmoitetaan tilauksen yhteydessä ennen maksun suorittamista. Joissain tapauksissa toimitus voi olla ilmainen, esimerkiksi kampanjan tai ostorajan täyttymisen yhteydessä.
2. Peruuttamisoikeus ja palautukset
Oikeus peruuttaa tilaus
Kuluttajalla on oikeus peruuttaa tilauksensa 14 päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta syytä ilmoittamatta (etämyyntiä koskeva peruutusoikeus). Tuotteen tulee olla käyttämätön ja alkuperäisessä kunnossa.
Palautusohjeet
Palautuksesta on ilmoitettava etukäteen sähköpostitse tai muun tarjotun kanavan kautta. Palautusohjeet ja mahdolliset palautuslomakkeet toimitetaan asiakkaalle pyynnöstä.
Palautuskustannukset
Palautuskustannukset voivat olla asiakkaan vastuulla, ellei toisin mainita. Jos tuote on viallinen tai toimitus virheellinen, palautus on maksuton.
Palautettavan summan hyvitys
Hyvitys maksetaan takaisin samalle maksutavalle, jota käytettiin oston yhteydessä, kohtuullisen ajan kuluessa (viimeistään 14 päivän sisällä palautuksen vastaanottamisesta).
3. Reklamaatiot ja vialliset tuotteet
Mikäli asiakas vastaanottaa viallisen tai väärän tuotteen, tulee siitä ilmoittaa viipymättä. Tällöin tuote voidaan korvata tai kauppa perua ilman lisäkustannuksia.
4. Yhteydenotot
Kaikki toimituksiin, palautuksiin tai reklamaatioihin liittyvät tiedustelut pyydetään osoittamaan asiakaspalveluun.